Lieve fitfluencer, (foodfluencer, fashionfluencer, whateverfluencer)*

Wat een jaar was het hè. Het begon goed. Jij, met je goede voornemens. Je volgers, met hun goede voornemens. Overal in nieuwe, sociale en old-school media van alles over goede voornemens. En daar stond jij dan weer in. Want ineens wist iedereen je te vinden. Jij, fitgirl. Jij, sport-billy. Jij, influencer. Iedereen hield van je. Je pageviews schoten door het dak, je likes en vrienden-aantallen groeiden harder dan je spiermassa en je uithoudingsvermogen. Wat begon als foto’s en verhalen delen over je hobby, groeide door naar bijna echt werk. Waar aandacht voor kwam. Van je fans, van media, van merken en marketeers, en van Influencer Agencies. Leuk. Toch?!

Maar het jaar duurde lang. En er kwamen wellicht wat scheurtjes in de tot dan toe vaak rooskleurige timeline. Niet veroorzaakt door jou. Maar door anderen. Allereerst door beroepshaters. Die zijn er altijd. En die zullen er altijd blijven. Daar staan we niet eens bij stil. Zoals Prince ooit zei: “Zolang je gehaat wordt, ben je geliefd.” Oké, met Prince liep het niet al te best af dit jaar, maar geloof maar dat deze beste gitarist van de wereld gelijk heeft.

Erger dan de beroepshaters, zijn de meelopers. Kort na het hoogtepunt van een hype, of vaak nog eerder, vinden ze het (a)sociaal wenselijk om alles wat populair is, kapot te tweeten. Jij, kutfluencer met je zinloze leven. Jij, fitgirl met je anorexia. Jij, quinoa-trut met je granola-ontbijt. Vanaf het allereerste moment dat beroepshaters een kritisch geluid laten horen, gaan ze er snoeihard overheen. Ik geef toe, ook voor mij soms verleidelijk om erin mee te gaan. En hoewel het maar een klein groepje is, zorgen ze voor veel herrie. Met een beetje pech maken ze zelfs zoveel herrie dat ook die media die je kort geleden nog vroegen voor een verhaal nu ineens gaan schrijven over het ‘failliet van de fitgirl’ of het ‘nepleven van een influencer’. Juist die media zijn misschien wel de grootste meelopers. Maar ach, ze zouden een moord doen voor jouw dagelijkse bereik.

Ook meelopers zullen er altijd blijven. Denk maar zo; ze lopen tenminste nog met iemand mee; dat is beter dan met hun luie reet op de bank.

Beroepshaters en meelopers; we lusten ze net zo rauw als de zoveelste food-hype. Veel gevaarlijker voor jouw paradijs zijn mensen zoals ik. Communicatiemensen. Marketeers. Paarse broeken. Heel kort door de bocht zijn er drie soorten. Allereerst de goeroe. De zijlijnroepende roeptoeter die net zo snel op een hype, trend of buzzwoord duikt zoals jij op een eiwitshake na je work-out. Maandenlang prezen dit soort goeroes je de hemel in. Want ‘influencers’, dat was immers de bomb. En vloggen, Instagrammen en YouTuben doen het immers veel beter dan traditionele reclame en andere ouderwetse communicatiedingen… Maar terwijl jij net je eerste vakantie boekte met geld dat je verdiende als influencer, … of nog beter; terwijl jij net als influencer gratis op vakantie ging, doken de goeroes op iets nieuws. Influencers zijn uit! Het is een van de spaarzame momenten dat die goeroe het eens zal zijn met een andere soort marketeer. De marketingprofessor. De marketeer die wél een vak heeft geleerd. Die niet zo snel achter hypes en trends aanrent. En die graag wat zaken onderbouwt met data, wetenschappelijke kennis of onderzoek. Strontirritant kunnen ze zijn. Zuur ook vooral. Maar toen zij maanden geleden riepen dat de invloed van al die nieuwerwetse influencers wel eens tegen kon vallen, konden ze best wel eens gelijk hebben gehad. Hun mening gaat echter voorbij aan één ding. Jij bent hier niet aan begonnen omdat je invloed wilt hebben. Jij bent hier niet aan begonnen omdat je wil passen in de zinnige en onzinnige plannen van merken. Jij bent hier niet aan begonnen omdat je gratis producten wilt krijgen of uitgenodigd wilt worden voor feestjes en events. Jij bent hier aan begonnen omdat je verdomd veel van sport (of koken/reizen/mode*) houdt.

Wacht, AJ, je had het over drie soorten marketeers. Klopt. De goeroe en de marketingprofessor vechten het samen maar uit, en komen ergens uit op een Gulden Middenweg. Maar de derde soort marketeer wil ik je voor waarschuwen. De marketeer die, om heel uiteenlopende redenen, er geen reet om geeft. Of die geeft om de verkeerde dingen, zoals poen, prijzen winnen of prestige. “We moeten iets met vloggers, dus we bellen die Enzo”-achtigen. Nog nooit een vlog gezien. Nog nooit een Pokémon gevangen. Nog nooit een tweet verstuurd. En nog nooit een Instagram-account gevolgd om de reden dat de mensen die achter die avatars zitten ook wel eens leuk, aardig of inspirerend zouden kunnen zijn. Marketeers die geen reet om jou geven. Loop er met een grote boog omheen.

Fijn, genoeg mensen die je mag negeren of waar je omheen moet blijven lopen. Maar waarom deze boodschap? En had ik een iets andere maar vergelijkbare boodschap niet vorig jaar ook al? Klopt. Ik merk dat de zuurheid toeneemt en de haters harder haten. En ik wil laten weten dat ik nog steeds blij ben met wat je doet. Jij doet wat je leuk vindt. En met een beetje geluk verdien je er zelfs geld mee. Jij krijgt, in tegenstelling tot vastgeroeste sportbonden en overheidsinstanties, mensen wél echt in beweging. Ik hoop dat je blijft doen wat je leuk vindt. Negeer haters en meelopers. Loop met een grote boog om marketeers heen die er geen reet om geven. Maar blijf vooral lopen. Of fitnessen, koken, reizen en shoppen*. Jij bent nooit begonnen voor ‘de invloed’ die je hebt. Maar ELKE persoon die JIJ van de bank af krijgt en letterlijk of figuurlijk in beweging hebt gekregen, is wat mij betreft duizend keer meer waard dan alle initiatieven van goeroes, marketingprofessoren, media, haters en meelopers bij elkaar.

Oh wacht, ben je tot hier gekomen met lezen en heb ik nog steeds je aandacht? Dan toch nog één dingetje. Taal moet leven. Dus je verspreekwoorden, je typo’s, je dyslexie of je haastige hashtags; prima, daar kan ik allemaal mee leven. Maar bespaar me alsjeblieft je me-ziekte. Me broer, me trainer, me alles. Nee! Me, de selfie van de taal. Doe het gewoon niet.

Zweetkus,
Anton-Jan
#nevernotrunning

* Omcirkel maar wat jij wil. Zolang je het eerste deel van het woord maar belangrijker blijft vinden dan het tweede.

2 gedachtes over “Lieve fitfluencer, (foodfluencer, fashionfluencer, whateverfluencer)*

Plaats een reactie